strona główna
  English

José Eduardo Yaque Llorente, Ziemia rodzima / El suelo autoctono, 2012, tusz, papier
José Eduardo Yaque Llorente, Ziemia rodzima / El suelo autoctono, 2012, tusz, papier

Jarosław Jeschke, Hamlet Lavastida, José Eduardo Yaque Llorente
Fragmentos

15.12 - 13.02

José Eduardo Yaque Llorente prezentuje na wystawie w MPZ nowy wariant instalacji El suelo autoctono, powstały z myślą o przestrzeni piwnicznej tego miejsca. Tak o tym mówi: „Zaintrygowała mnie piwnica galerii, która nadaje nowy kontekst pokazywanej wcześniej na Kubie pracy. Wtedy zrobiona przeze mnie instalacja z użyciem książek wyglądała, jakbym je wydobył z ziemi. Ma to związek z tym, że jako dziecko lubiłem grzebać w ziemi na tyłach mojego domu i znajdować różne rzeczy. W pewnym sensie wszystko pochodzi z ziemi i wszystko się wokół niej kręci. Rzeczy przychodzą i odchodzą, my też. Ale potem zacząłem odwracać tę sytuację – najpierw znajdowałem rzeczy, a potem zacząłem je zakopywać.
Zakopując rzeczy, pomagam oddawać je ziemi.
Ta instalacja jest bardzo prosta. Układam warstwy gleby z tych, które istnieją, powstały w wyniku zmian podłoża, zarówno naturalnych, jak i sprowokowanych przez człowieka, a jedną z tych warstw są książki.
Ziemia rodzima to tytuł nadany dziełu na znak jedności z miejscem, w którym powstaje. Pragnę, aby ludzie sami wybrali, jakich książek mam użyć, aby inni mogli je ocenić”.

Druga instalacja artysty wchodzi w interakcję z przestrzenią MPZ, ale również z widzem – zmuszając go do podejmowania decyzji nad granicami kontaktu z dziełem. Dotyczy tematu miasto-rzeka. Artysta prezentuje także dwa filmy powstałe w i wokół Warszawy.

José Eduardo Yaque Llorente brał udział w Air Artists In Residence Laboratory w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie.

W dniu otwarcia wystawy w MPZ – w sali warsztatowej Zachęty Narodowej Galerii Sztuki – artysta poprowadził warsztaty dla hispanojęzycznej klasy warszawskiej szkoły, w czasie których zaprezentował swoje „warszawskie” filmy, a także dużej skali rysunki węglem na papierze – subiektywne wizje lokalnych pejzaży.

Hamlet Lavastida w swojej twórczości koncentruje się na społecznej i ideologicznej panoramie komunizmu. Bazą jego dzieł są teksty klasyków marksizmu, przemówienia Fidela Castro, programy społeczne i dokumenty archiwalne. Nowa praca przygotowywana na wystawę Fragmentos dotyczy inwigilacji pisarzy i intelektualistów, prowadzonej przez rząd kubański w latach 70. XX wieku.
Punktem wyjścia do jej powstania był nigdy niepublikowany dokument znaleziony w archiwach Stasi. Tekst krytykuje dobrze znanych kubańskich pisarzy z tamtego okresu. Można to dzieło odczytywać w kategoriach konceptualizmu, ale sam autor rozumie je bardziej minimalistycznie, jako rodzaj archeologii. Tak o nim mówi: „Moje dzieło mówi też o ocalaniu pamięci, o braku wolności słowa, o strategiach propagandowych. Bardzo ważne jest dla mnie zastanawianie się nad strukturą kubańskiego społeczeństwa i nad tym, jak działa psychologia społeczna na poziomie podstawowym” .

Hamlet Lavastida brał udział w Air Artists In Residence Laboratory w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie.
W czasie wernisażu odbędzie się performans artysty.

Jarosław Jeschke pokazuje w MPZ obrazy i filmy powstałe w czasie jego pobytu na Kubie, w ramach stypendium MKiDN Młoda Polska. W czerwcu i lipcu 2012 roku udało mu się objechać niemal całą wyspę. Tak o tym pisze: „Podróż na Kubę wynikała z chęci poznania, zrozumienia i doświadczenia komunizmu; sprawdzenia, jak żyją tam artyści. A Kuba? Kuba to miejsce magiczne, w pewien sposób bajkowe…”.

kurator Magda Kardasz
współpraca: Karolina Bielawska, Adam Byra

Fragmentos_folder wystawy (PDF 340 KB)
Fragmentos_zdjęcia z wystawy

sponsor MPZ
Benq
sponsorzy wernisażu: Freixenet, chocolissimo
patroni medialni: Gazeta Wyborcza, Polskie Radio, The Warsaw Voice, Stolica, PANI


MIEJSCE PROJEKTÓW ZACHĘTY 
ul. Gałczyńskiego 3
00-362 Warszawa
wtorek – niedziela, godz. 12–20
tel. 22 / 826 01 36